هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

توقیف اموال و حساب مدیران شرکتها بوسیله تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی ، گاهی از موارد اقدام به توقیف حساب بانکی‌ و اموال شخصی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها به بهانه عدم پرداخت حق بیمه کارکنان شرکت می‌نماید!
در حالی که شرکت ، حق بیمه کارکنانش را نپرداخته ، آیا مبنای قانونی دارد که سازمان تامین اجتماعی ، حساب بانکی و اموال شخصی مدیرعامل و هیات مدیره شرکت بدهکار را بابت حق بیمه پرداخت نشده کارکنان آن شرکت ، توقیف نماید؟

پاسخ کوتاه و کاربردی به این پرسش
۱- درباره پرداخت بدهی ، اصل بر مسئولیت فردی بدهکار است.
بنابراین ؛ اصل بر این است که پرداخت بدهی‌های هر شرکتی از محل حساب بانکی و اموال خود آن شرکت ، انجام شود نه از محل حساب بانکی و اموال شخصی مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت.
۲- مسئولیت تضامنی افراد و مسئول شناختن افراد متعدد برای پرداخت یک بدهی ، نیاز به تصریح قانونی دارد.
بنابراین در هر موردی که قانون ، مسئولیت تضامنی افراد درباره پرداخت یک بدهی را صراحتاً به رسمیت نشناخته باشد دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند خودسرانه ، اقدام به اعمال قواعد مسئولیت تضامنی علیه اشخاص دیگر کنند.
۳- در قانون تأمین اجتماعی درباره پرداخت حق بیمه کارکنان ، هر شرکتی راسا و منفردا ، مسئول شناخته شده است.
هیچ یک از مواد قانون تامین اجتماعی ، حکمی که صراحتاً بیانگر مسئولیت تضامنی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره همراه با شرکت‌ها جهت پرداخت حق بیمه کارکنان شرکت‌ باشد وجود ندارد.
بنابراین ؛ بطور مشخص درباره حق بیمه کارکنان شرکت‌ها می‌توان گفت که قانون تامین اجتماعی ، هیچگونه تصریحی به وجود مسئولیت تضامنی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره همراه با شرکت جهت پرداخت حق بیمه کارکنان ندارد.
پس می‌توان نتیجه گرفت که سازمان تامین اجتماعی ، مستقیما و به بهانه ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی ، حق بازداشت حساب بانکی و اموال شخصی مدیران شرکت‌ها بابت پرداخت حق بیمه کارکنان شرکت از طریق اجراییات خود را ندارد.
درباره ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی و تفسیر و شرح آن در آینده نوشتاهای بیشتری را تقدیم مدیران ارجمند شرکتها خواهم داشت.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

 

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments