هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ابلاغ اجراییه تامین اجتماعی

مسئله ابلاغ درباره همه یادبرگ‌ها و ابلاغیه‌های قضایی و غیرقضایی دارای اهمیت فراوان است.

اگر برگه‌های احضاریه ، مطالبه وجه ، اجراییه ، وقت رسیدگی ، دادنامه و همانند اینها بدرستی و با دقت ، به مخاطب ابلاغ نشود باعث بروز ابهامات و مشکلات و اتلاف وقت بسیار زیاد در همه فرایند رسیدگی و حتی در مرحله اجرای حکم می‌شود.

در این نوشتار ؛ ضمن اشاره کوتاه به حدود صلاحیت سازمان تامین اجتماعی برای صدور اجراییه و موارد آن ، چگونگی و فرایند ابلاغ اجراییه سازمان تامین اجتماعی به شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی را نیز توضیح می‌دهم

فهرست مطالب

اجراییه تامین اجتماعی و مبنای قانونی و موارد آن

۱- برابر بند ۱ ماده ۲۸ و مواد ۳۰ و ۳۶ و ۵۰ قانون تامین اجتماعی و مواد ۱۴۸ و ۱۸۳ و ۱۸۴ قانون کار ، شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی ، بایستی کارمندان خود را نزد سازمان تامین اجتماعی، بیمه نمایند و حق بیمه مربوط به آنان را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند.

۲- سازمان تامین اجتماعی برابر ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی  در موارد زیر می‌تواند با صدور اجراییه از طریق اجراییات خود اقدام به مطالبه وجه و توقیف اموال شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی نمایند:

الف) حق بیمه بیمه‌شدگان

میزان و چگونگی پرداخت حق بیمه‌ای که شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی بعنوان کارفرما متعهد به پرداخت آن در وجه سازمان تامین اجتماعی شده‌اند در بند یک ماده ۲۸ و مواد ۳۰ و ۳۶ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ قانون تامین اجتماعی و مواد ۱۴۸ و ۱۸۳ و ۱۸۴ قانون کار تعیین گردیده است.

ب) خسارات تاخیر ناشی از عدم پرداخت بهنگام حق بیمه

مستند و مبنای قانونی سازمان تامین اجتماعی برای دریافت خسارت از کارفرمایان ، بند ۳ ماده ۲۸ و مواد ۳۸ و ۴۲ و ۹۷ قانون تامین اجتماعی می‌باشد که دریافت خسارت از کارفرمایان را یکی از منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی، شناخته است.

ج) جریمه‌های نقدی ناشی از اجرای مقررات قانون تامین اجتماعی

جریمه‌های نقدی موضوع قانون تامین اجتماعی عبارت است از جرایم نقدی یا جزای نقدی که در مواد ۵۰ و ۹۷ و ۱۰۲ و ۱۰۶ قانون تامین اجتماعی برای تخلف از مقررات تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

د) هزینه‌های موضوع ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی

هزینه‌هایی است که شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی بعنوان کارفرما در صورت وقوع حادثه ناشی از کار بابت اقدامات اولیه برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده انجام داده‌اند. این هزینه‌ها را ابتدا کارفرما باید بپردازد سپس می‌تواند آنها را از سازمان خدمات درمانی تامین اجتماعی مطالبه کند.

ه) هزینه‌های موضوع ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی

هزینه‌هایی است که سازمان تامین اجتماعی بابت خدمات درمانی بعنوان مابه التفاوت وجوه پرداختی توسط بیمه شده با هزینه انجام شده از سوی تامین اجتماعی بایستی پرداخت گردد.

موارد قانونی برای صدور اجراییه تامین اجتماعی

برابر ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی ، این پنج نوع هزینه را سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با صدور اجراییه از طریق واحد اجراییات خود مطالبه و بابت آنها اقدام به توقیف وجه یا اموال شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی (بعنوان کارفرما) نماید.

فرایند صدور اجراییه تامین اجتماعی

عملیات اجرای تامین اجتماعی همانند عملیات اجرای ثبت و اجرای احکام دادگستری است.

ابتدا باید اجراییه راجع به مطالبه پنج نوع هزینه یادشده از طریق اجراییات سازمان تامین اجتماعی صادر و به شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی ابلاغ شود.

پس از ابلاغ اجراییه است که سازمان تامین اجتماعی می‌تواند اقدامات اجرایی از جمله ؛ توقیف حساب و اموال شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی را البته در چهارچوب قانون و صرفاً در ۵ مورد یادشده و صرفاً درباره اشخاصی که قانون مشخص کرده است انجام دهد.

برابر ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی فرایند صدور اجراییه و توقیف وجه و اموال شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی درباره این ۵ نوع هزینه به شرح زیر است:

الف) ابتدا شعب و ادارات کل سازمان تامین اجتماعی درباره این ۵ نوع هزینه ، برگ اخطاریه با تعیین نوع و میزان بدهی به شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی (کارفرمایان) ابلاغ می‌کنند.

ب) اگر شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی (کارفرمایان) نسبت به پرداخت مبلغ مورد درخواست اعتراض داشته باشند بایستی اعتراض خود را برابر مواد ۴۲ تا ۴۵ قانون تامین اجتماعی به هیئت‌های بدوی تشخیص مطالبات و هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی ارسال دارند.

در غیر این صورت ، بدهی آنها قطعی شناخته می‌شود و برای آن اجراییه صادر می‌گردد.

ج) اگر شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی (کارفرمایان) بدهی خود را نپردازند شعب و واحدهای ذیربط تامین اجتماعی، تقاضانامه صدور اجرائیه و برگ اخطاریه ابلاغ شده به کارفرما را برای صدور اجراییه به واحد اجراییات تامین اجتماعی می‌فرستند.

د) تقاضاهای دریافتی از شعب تامین اجتماعی برای صدور اجراییه ، ظرف ۲۴ ساعت در دفتر مخصوص اجراء در سازمان تامین اجتماعی، ثبت و نسبت به تقاضاهای ثبت شده در دفتر مذکور به ترتیب اقدام به صدور اجراییه خواهد شد.

چگونگی ابلاغ اجراییه تامین اجتماعی به شرکتها

۱- اجرائیه سازمان تامین اجتماعی علیه شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی به مدیرعامل یا قائم مقام مدیرعامل شرکت یا موسسه و یا اشخاصی که در آن شرکت یا موسسه، حق امضاء دارند ابلاغ خواهد شد و چنانچه مأمور ابلاغ نتواند اجرائیه تامین اجتماعی را به اشخاص مذکور ابلاغ نماید به مسئول دفتر مدیرعامل شرکت یا موسسه ابلاغ می نماید.

۲- اجرائیه سازمان تامین اجتماعی علیه شرکت‌ها و موسسات منحل شده به مدیر تصفیه یا هیات تصفیه ابلاغ خواهد شد.

۳- در شمارش و احتساب مواعد قانونی ، برابر مقررات ابلاغ در قانون آئین دادرسی مدنی عمل می‌شود.

۴- با توجه به اینکه قوه قضاییه طی یک دهه گذشته از سامانه ابلاغ الکترونیک (سامانه ثنا) استفاده می‌کند و ابلاغ از طریق سامانه مذکور تا حدود زیادی ابهامات و نارسایی‌های دیرینه در زمینه ابلاغ اوراق قضایی را حل کرده است.

سازمان تامین اجتماعی نیز می‌تواند با جلب همکاری قوه قضاییه ، اجراییه های موضوع قانون تامین اجتماعی را از این طریق ابلاغ نماید.
ابلاغ اجراییه سازمان تامین اجتماعی از طریق سامانه ثنای قوه قضاییه ، مشکلاتی همانند آخرین محل اقامتگاه، حضور یا عدم حضور مدیران در محل شرکت و غیره را برطرف می‌نماید.

۵- در هر صورت ، چنانچه ابلاغ اجرائیه سازمان تامین اجتماعی علیه شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی در محل تعیین شده آنان ممکن نگردد برگ های اجرائیه سازمان تامین اجتماعی در آخرین محلی که درباره هر شرکت به اداره ثبت شرکتها معرفی شده است ابلاغ خواهد شد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

 

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments